Hoe website-snelheid je verkoopcijfers beïnvloedt

User Experience Optimization (UXO)
Welke invloed heeft sitesnelheid op je verkoopcijfers? Een onderzoek op 10 e-commercesites, gekeken naar meer dan 94 miljoen paginaweergaven.

Onderzoeksmethode

Voor de gegevens over de waarde verdeeld over het aantal paginaweergaven, keken we naar iets meer dan 94 miljoen paginaweergaven op 10 e-commercesites. De kritische statistieken:

  1. We hebben een momentopname van 30 dagen gemaakt
  2. De sessies per website varieerden van 39.000 tot 718.000 en hoger
  3. Drie van de sites waren B2B e-commerce. De rest was B2C
  4. De sites varieerden van grote nationale modemerken tot kleine nichefabrikanten

Resultaten

Dit zijn onze bevindingen bij het vergelijken van sitesnelheid en conversiepercentages:

  1. Een laadtijd van 0-4 seconden is het beste voor conversiepercentages
  2. De eerste 5 seconden van de laadtijd van de pagina hebben de grootste invloed op de conversieratio's
  3. De conversieratio's van websites dalen met gemiddeld 4,42% met elke extra seconde laadtijd (tussen 0-5 seconden)
  4. De conversieratio's van websites dalen met gemiddeld 2,11% met elke extra seconde laadtijd (tussen 0-9 seconden)

Hieronder volgt een overzicht van onze resultaten en hoe je kansen kunt benutten.

De sitesnelheid is op alle sites en in alle branches toegenomen

Dit onderzoek toont aan dat 78% van de webpagina's een laadtijd heeft van 5 seconden of minder, en 22% een laadtijd van 5 seconden of meer. Ter vergelijking: toen dit onderzoek in 2014 voor het laatst uitgevoerd werd (door een andere partij), had 50% van de sites een gemiddelde laadtijd van 5+ seconden. Meer dan het dubbele aantal websites in de laadtijd van meer dan 5 seconden heeft hun sitesnelheid verhoogd en de laadtijd verkort. Naarmate de algehele sitesnelheid toeneemt, zullen websitegebruikers een blijvende verwachting hebben van snellere laadtijden.

Om doelconversies op jouw website te verbeteren: streef naar een laadtijd van 0-4 seconden

Conversies van doelconversies op basis van gebruikersgedrag op websites worden doorgaans sneller behaald dan conversies via e-commerce op websites. Conversies op internetgedrag hebben een lagere drempel om te voltooien dan transacties.

Hoewel de algehele doelconversieratio's hoger zijn dan de transactieratio's, is de daling van het aantal conversies veel groter. Wanneer pagina's in minder dan 1 seconde worden geladen, is de gemiddelde conversieratio bijna 32%. Bij een laadtijd van 1 seconde daalt de conversieratio al naar 20%. Na 2 seconden begint de conversieratio af te vlakken op 12-13% en bereikt het het laagste na een laadtijd van 5 seconden.

Na de laadtijd van 5 seconden, is er een terugkeer naar een conversiepercentage van + 10% voor de volgende laadtijden van de pagina. De drop-off heeft echter al tijd verloren en potentiële gebruikersconversies. En de grootste verbeteringen in conversiepercentages worden geregistreerd wanneer de site tussen 0 en 2 seconden wordt geladen.

Om transactieconversies te verbeteren: streef naar een laadtijd van 0-2 seconden

Nul tot 2 seconden klinkt verbazingwekkend snel. Maar wanneer websitegebruikers gewend zijn aan een snelle laadtijd op internet, worden langzamere sites bestraft wanneer bezoekers het sitebezoek verlaten ten gunste van een snellere website om een transactie te doen.

De hoogste conversiepercentages voor e-commerce vinden plaats tussen 0 en 2 seconden, met een gemiddelde van 8,11% conversiepercentage voor e-commerce in minder dan 1 seconde, tot een conversiepercentage van 2,20% voor e-commerce na een laadtijd van 5 seconden. Daarna liggen de conversieratio's ruim onder de 2% (behalve de anomalie van 7 seconden, die kortstondig terugkeert naar 2,11%).

Tussen 0 en 5 seconden daalt de conversieratio voor e-commerce met gemiddeld 1,2% voor elke seconde die nodig is om jouw website te laden. Maar we zien een consistente correlatie tussen pagina's die sneller worden geladen en meer e-commerceconversies.

Snelle wiskunde om dit punt verder te demonstreren:

  1. Als 100 mensen jouw website bezoeken voor een product van € 50, kan dit het verschil in jouw potentiële inkomsten illustreren:
  2. Een laadtijd van <1 seconde bij een conversieratio van 8,11% resulteert in € 405,50
  3. Een laadtijd van 1 seconde bij een conversiepercentage van 6,32% resulteert in € 316,00
  4. Een laadtijd van 2 seconden bij een conversieratio van 4,64% resulteert in € 232,00
  5. Een laadtijd van 3 seconden bij een conversieratio van 2,93% resulteert in € 146,50

In een tijdsbestek van ~ 4 seconden zijn de potentiële verkopen met iets meer dan € 250 gedaald. Vermenigvuldig dat met meer bezoekers van de websites en mogelijk duurdere producten en diensten, en dat resulteert in aanzienlijke gebreken in potentiële inkomsten.

Sommige pagina's zijn belangrijker dan andere

Dit is nauwelijks nog nieuws, want je weet dit al, maar sneller afrekenen, inloggen en homepages zijn het belangrijkst. Daarna heeft de laadsnelheid voor productcategoriepagina's de meeste invloed op de verkoop. Al deze pagina's hebben veel te maken met de intentie van de consument. Hierover zijn op eenvoudige wijze besluiten te nemen. Hoelang het je dus ook kost: maak de website snel!

Over de auteur
Steven Maas

Steven is eigenaar van Rootsteps, wordt enthousiast van nieuwe technieken, houdt zich bezig met klantcontact, content-creatie, user experience design en Search Engine Marketing.