6 gratis tools om website snelheid te testen

User Experience Optimization (UXO)
Hoe meet je je eigen website snelheid en wat moet je met de resultaten van die snelheidsmeting? We leggen het je allemaal uit in dit artikel over de website laadtijd. Om het helemaal leuk af te sluiten krijg je van ons 6 gratis tools om website snelheid te testen!

Waarom je de website snelheid wil meten

Eerder gaf ik al aan waarom je website snelheid belangrijk is! En toch: voordat we beginnen via al die verschillende tools de snelheid van onze websites te meten; moeten ik toch even iets duidelijk maken. Meten wat je website snelheid precies is doe je om een paar redenen:

- Zodat de gebruiker betere kwaliteit geserveerd kan gaan krijgen;

- De gebruiker minder lang hoeft te wachten en hij niet door zijn data-bundel gaat.

- Omdat je goed vindbaar wilt zijn via zoekmachines;

- Omdat je merkt dat website-gebruikers snel afhaken als ze op je website zijn;

Met deze tools en tests kun je jouw website snelheid meten

Goed! Nu je weet waarom je de snelheid van je website wilt meten, laten we je nu zien hoe je de website snelheid kunt meten. Gelukkig is de keuze reuze en kun je kiezen uit de 6 meest bekende (en gratis) tools die we hieronder opsommen voor je. Je kunt ze allemaal eens raadplegen om een goed beeld te krijgen van de snelheid van je website!

De volgende tools checken je website op snelheid / laadtijd en zijn allemaal gratis te gebruiken:

Google Pagespeed Insights

Wellicht dé belangrijkste en meest gebruikte tool is die van Google: Pagespeed Insights. Hij maakt gebruik van het 'algoritme' genaamd Lighthouse en maakt onderscheid tussen twee apparaattypen: mobiel en desktop. De reden hiervoor is vrij simpel: jij gebruikt je mobieltje anders dan je laptop of desktop computer. Ook beschikken mobiele telefoons 'vaak' niet tot een wifi-verbinding dus houdt 'het algoritme' van lighthouse daar rekening mee. Je krijgt de uitslag in twee 'tabjes' te zien. Eentje voor mobiel en desktop. Vervolgens zie je daaronder goed weergegeven wat je score is per getest onderdeel met eventuele aanbevelingen.

Google Pagespeed Insights is een geweldige tool om website-eigenaren en -ontwikkelaars te helpen hun webpagina's te optimaliseren voor snelheid en prestaties. Het gebruik van deze tool kan website-eigenaren helpen om de gebruikerservaring van hun sites te verbeteren en hen te helpen bepalen welke delen van de website verbetering behoeven. Het kan ook helpen bij het identificeren en diagnosticeren van mogelijke problemen die de laadtijden van pagina's kunnen vertragen, zoals grote afbeeldingsbestanden, inefficiënte codering of trage reactietijden van de server. Daarnaast geeft het aanbevelingen voor het verbeteren van de paginasnelheid, zoals het verkleinen van code en het comprimeren van afbeeldingen. Met Google Pagespeed Insights kunnen website-eigenaren ervoor zorgen dat hun websites worden geoptimaliseerd. Écht een aanrader om regelmatig te gebruiken!

GTmetrix

Dan GTMetrix een veelgebruikt en bijzonder interessante meting. GTMetrix geeft je snel een zeer uitgebreid beeld van de snelheid van je website. Met als bijzonderheid dat hij de resultaten opsplitst in een Pagespeed score en een YSlow score. Pagespeed scores worden gegenereerd op basis van 'een iets oudere versie' van Google's Pagespeed algoritme (welke versie weten we niet). Die score van GTMetrix 'Pagespeed' en Google Pagespeed Insights kunnen dus wat afwijken van elkaar.

Ook laat GTMetrix een YSlow score zijn op basis van de test die Yahoo! gemaakt heeft voor het testen van website snelheid. In grote lijnen betekent het hier dus wederom: handige tips die je kunt toepassen om je website snelheid te verbeteren.

Pingdom

Pingdom maakt gebruik van een eigen algoritme om de website snelheid te meten. Bij Pingdom beschik je over de mogelijkheid om een locatie te selecteren. De test wordt dan vanuit die locatie uitgevoerd. Wat er feitelijk gebeurt is hetzelfgde algoritme wat je website snelheid in kaart brengt, wordt dan afgespeeld via een computer in dat land. Op die manier kun je zien of je website ook in Brazilië goed te bekijken is. Mocht je veel bezoekers hebben die op reis zijn... Ga je zelf op wereldreis en wil je naar je website kunnen kijken? Check het eerst even via Pingdom en zorg voor de nodige optimalisatie als het gaat om website snelheid.

WebPageTest.Org

WebPageTest geeft je hele handige 'watervallen' terug die je computer / browser voor de kiezen krijgt. Alle verzoeken die hij doet en alles wat er in principe gecommuniceerd wordt tussen computer en server staat daar in. Soms kun je beter bepaalde verzoeken uitstellen bijvoorbeeld. Of moet je juist een specifiek verzoek eerder laten uitvoeren om de rest niet in de weg te zitten. Zeer handig dus!

Uptrends 

(Belangrijk: selecteer een regio waar vandaan je wilt testen)

Ook Uptrends is een handige tool om te gebruiken voor het testen van je website snelheid. Deze bron maakt gebruik van 'waarschijnlijk' het Pagespeed algoritme (van Lighthouse dus). Maar hij laat de score zien die mensen met een desktop terug krijgen. Met andere woorden: dit kan een beetje een vertekend beeld geven. Wel laat Uptrends het toe om die test uit te voeren vanaf een bepaalde locatie op de aardbol. Handig dus als een soort Desktop check van Pagespeed Insights via een andere locatie. Dan hoef je niet zelf aan de slag met proxies. Kijk bij Uptrends vooral ook even naar de waterval die ze genereren. Handige dingetjes!

Sucuri 

(mondiale check vanuit alle hoeken van de wereld)

En als laatste tool om je website snelheid te testen: Sucuri. Sucuri is vooral bekend om zijn 'WordPress' hack-testing tool. Maar ze beschikken ook over een soort 'mondiale' snelheidsmeting. In de praktijk hoeven websites niet via heel de wereld een A+ score te behalen. Mocht je dit belangrijk vinden, stel jezelf toch eerst even de vraag: komt mijn klant uit dat land? Hoeveel is hij waard voor mij? Kunnen er meer klant worden uit dat land als mijn website sneller wordt? Als je die vragen met respectievelijk, ja, veel en ja beantwoordt: maak dan vooral je website sneller met de tips van Sucuri!

Over de auteur
Steven Maas

Steven is eigenaar van Rootsteps, wordt enthousiast van nieuwe technieken, houdt zich bezig met klantcontact, content-creatie, user experience design en Search Engine Marketing.