Waarom A/B testen ook voor jouw website noodzakelijk is

Conversie-optimalisatie
Heb je wel eens gehoord van A/B-testen en ben je benieuwd wat het voor jouw website kan betekenen? Rootsteps laat je zien hoe de wereld van A/B-testen in elkaar zit.

Wat is een Website A/B test?

Een A/B test omvat 2 scenario's, die ten opzichte van elkaar worden vergeleken om te testen welke van de twee tot een wenselijk resultaat leidt.

Waar worden A/B tests gebruikt?

A/B testen(of A/B's) worden in veel verschillende vakgebieden gebruikt en zijn dus niet uniek voor digitale omgevingen. Zo wordt een A/B test in de medische wereld gebruikt om bloed en DNA-samples met elkaar te vergelijken. of kunnen crash-tests de resultaten van de ene variant van een autogordel, vergelijken met de andere om te zien welke het veiligst is.

Waarom is een A/B test noodzakelijk voor websites?

Beeld je in dat 2 mensen exact op hetzelfde moment de website bezoeken waarop je schoenen verkoopt. Persoon A koopt iets en persoon B bekijkt 4 verschillende schoenen en vertrekt vervolgens weer. Persoon A klikte op de ‘buy now-knop’, bovenaan de pagina; maar Persoon B deed dat niet. Nu kan er een prangende vraag ontstaan bij je: “doet de ‘buy now-knop’ afbreuk aan het aankoopproces of is er een andere reden waarom Persoon B niet klikte?”

Er zijn nu twee scenario’s mogelijk: of je past de knop gewoon aan en hoopt op het beste; of je voert de wijziging uit op een separate pagina (variant B met een grote blauwe knop) en start gedurende enkele weken een A/B-test! Je checkt dus of het klopt wat je denkt en leest het af aan de resultaten. Deze impulsieve aanpassingen worden natuurlijk regelmatig gedaan en dat hoeft echt niet fout te zijn. Als de knop lichtrood is en de tekst is oranje, dan wordt aannemelijker dat je een ‘interventie’ kunt doen door de leesbaarheid te verbeteren. Zo simpel is het ook!

Maar er is natuurlijk een doodeenvoudige reden waarom het noodzakelijk is om A/B-tests te benutten: je weet namelijk door de A/B-test, zeker dat de wijziging resultaat bevorderend werkt. Je hebt namelijk de aanname gecontroleerd en gelijktijdig een mogelijke oplossing cijfermatig behandeld. Met een A/B-test maak je van jouw 'gut-feeling' een nog veel krachtiger wapen, in de strijd om meer doelen te behalen.

A/B tests brengen in kaart wat wel én niet werkt

De test haalt dus de aanname weg en brengt in kaart wat wel en niet werkt. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt om alles zomaar aan te passen, je doet eigenlijk gewoon een gokje op een betere kans van slagen.

A/B tests maken het eenvoudiger om keuzes te maken

Die prangende vraag of je het ontwerp nu juist wel of niet moet aanpassen, hoef je niet meer te laten afhangen van je eigen mening en subjectiviteit. We zijn allemaal mensen: jij hebt een voorkeur. Maar jij bent niet de doelgroep. De eindgebruiker laat je met zijn gedrag zien wat gewenst is. De A/B test haalt dus in feite de twijfel uit de beslissing om een element aan te passen en maakt je leven makkelijker.

Je website testen: hoe werkt dat?

Een A/B test starten is deels afhankelijk van hoe flexibel je website is en hoeveel elementen je wilt testen. We spreken namelijk ook weleens van een A/B/C/D-test als bijvoorbeeld 4 verschillende varianten getest worden. Design en development flexibiliteit zijn noodzakelijk voor continue groei en verbetering. Je wil vooral niet teveel tijd kwijt zijn met het maken van de A/B test en dus hele kleine subtiele wijzigingen testen om zoveel mogelijk ruis te voorkomen.

Een A/B test wordt door ons ingesteld voor al onze klanten, op eigen initiatief. Zonder teveel overleg. Als de test compleet is en is geslaagd dan volgt een suggestie om een verbetering door te voeren of juist tegen te houden. Onderbouwd met cijfers die specifiek zijn voor de doelgroep van de eindgebruiker. Hiervoor presenteren we een overzicht van de resultaten met als onderbouwing waarom we de suggestie geven. Vervolgens is het aan de ondernemer/eigenaar van de website om de beslissing te nemen en akkoord te geven voor het doorvoeren van de wijziging(en).

Je website testen op snelheid? Dat lees je hier.

Over de auteur
Steven Maas

Steven is eigenaar van Rootsteps, wordt enthousiast van nieuwe technieken, houdt zich bezig met klantcontact, content-creatie, user experience design en Search Engine Marketing.