De pagespeed insights score meting kan nog wel eens afwijken. Ook als je geen expert bent kun je zien dat de ene meting de andere niet is. Zelfs metingen direct na elkaar wijken soms met enkele punten af. Toch heeft het zin om je Pagespeed Insights score te achterhalen. In dit artikel vertellen we je waarom.
Google's Pagespeed Insights tool meet een aantal belangrijke onderdelen waar je website aan moet voldoen om goed gebruikt te kunnen worden door iedereen die hem mogelijkerwijs kan bezoeken. Die onderdelen kunnen zo af en toe nog weleens aangepast worden. Dit valt dus onder de noemer 'tijd-afhankelijkheid'. Je meting / score hoort niet bij de website op een tijdloze grafiek, maar in plaats daarvan horen ze op de x-as thuis bij een bepaalde datum + tijdstip. Eenvoudiger gezegd: de meting die je nu doet, behoort bij de omstandigheden van nu en niet die van morgen.
De fluctuaties in Pagespeed scores ontstaan dus door bepaalde afhankelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan code van derden: Google Analytics is daar een voorbeeld van. Als je een website voorziet van de Google Analytics tag, dan moet dat kleine script een signaal sturen naar Google en een respons krijgen. Dat duurt de ene keer misschien net een milliseconde langer dan de andere.
Die afhankelijkheid van anderen noemen we third-party dependencies. Maar deze veroorzaken niet als enige de fluctuaties in pagespeed scores. Zo kunnen servers van het ene op het andere moment druk bezig zijn met een proces. De reactietijd van de server waar je website op leeft kan dus net even niet klaar zijn met zijn taken en serveert de website een fractie later dan daarvoor.
Al deze invloeden hebben fluctuaties als gevolg en kunnen zelfs doorgewinterde pagespeed insights devs verrassen!
Als je merkt dat je PageSpeed Insights-score na verloop van tijd afneemt, kan dit om verschillende redenen zijn:
Om je PageSpeed Insights-score te verbeteren, is het belangrijk om deze factoren te onderzoeken en verbeteringen aan te brengen. Je kunt bijvoorbeeld de afbeeldingen optimaliseren voor snellere laadtijden, overstappen naar een snellere hostingprovider of overbodige code en plugins verwijderen. Door deze verbeteringen aan te brengen, kun je je PageSpeed Insights-score verhogen en je gebruikers een snellere en beter presterende website bieden.