Zoekmachines als Google en sociale media platformen als Facebook zijn onmisbaar geworden voor bedrijven die hun producten en diensten willen verkopen. Een professioneel ontworpen website is daarom cruciaal voor het behalen van succes op het internet. Maar een mooi uiterlijk is niet het enige wat telt: de toegankelijkheid van een website is minstens zo belangrijk. In dit artikel zullen we kijken naar drie belangrijke aspecten van website toegankelijkheid: kleurcontrastverhoudingen, leesbaarheid en conversies.
Laten we eerst kijken naar kleurcontrastverhoudingen. Dit verwijst naar de mate waarin de kleuren op een website contrasteren met elkaar. Een hoog contrast is belangrijk voor mensen met een visuele beperking, zoals mensen met een laag of slechtziendheid. Het is ook belangrijk voor mensen die de website bekijken op een kleine of slecht verlichte scherm, zoals een smartphone. Als de kleuren te weinig contrasteren, kan het moeilijk zijn om te lezen wat er op de website staat.
Er zijn verschillende manieren om de kleurcontrastverhoudingen op een website te verbeteren. Een van de belangrijkste is het kiezen van een goede kleurencombinatie. Zwarte tekst op een wit of lichtgele achtergrond is bijvoorbeeld een goede optie, omdat deze combinatie een hoog contrast heeft. Andere goede combinaties zijn donkerblauw op geel.
Gelukkig zijn er verschillende online tooltjes die de kleurcontrastratio kunnen controleren. Een paar voorbeelden zijn:
Deze tools laten je een achtergrond- en tekstkleur selecteren en geven vervolgens aan of de contrastratio voldoet aan de richtlijnen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).